Elsődleges célunk az, hogy a tagozatra jelentkezők biztos kapaszkodókat találjanak a média és a hírek világában való eligazodásához, erős alapot kapjanak a filmtörténet megismeréséhez és a filmalkotások megértéséhez. Azt szeretnénk, hogy tanítványaink ne „csak nézzék”, de „lássák” is a filmeket, értő szemlélői lehessenek korunk valamint a rögzített kép történetének fotó- és filmalkotásainak. Célunk, hogy a nálunk megszerzett tudással – ha végül úgy döntenek – jó érettségit tegyenek médiából, és a szakirányú továbbtanuláshoz megfelelő mennyiségű tudáshoz jussanak. Semmiképpen sem cél iskolánkban „médiamunkások” (riporterek, műsorvezetők stb.) képzése, ugyanakkor tanulnak a filmkészítésről a forgatókönyvírástól a megvalósításig, televíziózásról, újságírásról, fotózásról. Film- és médiaműfajokban (dokumentumfilm, kisjátékfilm, riport, interjú, podcast stb.) kipróbálhatják magukat.
A mozgókép- és média tantárgy oktatásához elengedhetetlen feltétel az otthoni kiegészítő tevékenység, ami többnyire filmnézést és projektfeladatok (köztük fotózási gyakorlatok), beadandók elkészítését jelenti. A kötelező filmnézést ugyanolyan komolyan kell venni, mint bármilyen más feladatot, mert az iskolában nincs időnk közösen megnézni mindent. Felmenő rendszerben elsőben 2, aztán 4 majd 5 tanítási óránk lesz. A tantárgy úgynevezett ”pontvivő” tárgy lett, azaz egyre több helyen lehet az egyetemi vagy egyéb felvételihez a tárgy osztályzatát pontra váltani (nemcsak a szakirányú képzésben). A tantárgyat mindvégig azonos intenzitással kell tanulni, akkor is, ha végül nem választja azt a diák érettségi tárgyként. A megnézendő filmeket nem egyik napról a másikra kapják évközben, hanem jó előre lehet tudni a határidőket és sokban kapcsolódunk majd ezekkel a filmekkel az irodalom és a nyelvtan (annak kommunikáció) tematikájához is (és természetesen a történelem tárgyhoz is).
Az ismereteket körkörösen bővülő (felmenő) rendszerben tanítjuk, az egyes területeket párhuzamosan. Oktatásunk alapja az érvényes érettségi témakörök:
- A mozgóképi közlésmód és kifejező eszközök
- Mozgóképi kultúra és tömegkultúra
- A magyar- és egyetemes filmtörténet és a filmművészet
- Médiaismeret – alapfogalmak; a média társadalmi szerepe, használata; intézmények és szabályozás
- Tudatos médiahasználat
- Médiaintézmények és médiaszabályozás
Diákjaink dokumentálják az iskola eseményeit, részt veszünk filmes fesztiválokon, fotókiállításokon, az Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyen, és más, aktuálisan elérhető versenyeken és pályázatokon.
A tanulóknak a fotó és filmtörténet elsajátítása mellett lehetőségük van a fotózás alaposabb megismerésére is. Ezt az elméleti képzés mellett a gyakorlatban is elsajátíthatják. Egyéni és közös projekt feladatok során a technikai tudás birtokába kerülhetnek, míg a munkák közös értékelése mellett az esztétikai kérdéseket is rendre körbejárhatják. Célunk, hogy megtanuljanak látni, észrevenni dolgokat és akár fényképezőgéppel, vagy csak egy mobiltelefonnal is, de izgalmas és egyedi látványt tudjanak létrehozni, bekeretezni a világból (porté készítéstől a természetfotózáson át a művészi fotómontázsokig).